MARKO JURIĆ O NAMJEŠTENIM ANKETAMA JUTARNJEG I REALNIM ŠANSAMA HDZ-a

5 10 2012
Počela ‘spin’ kampanja za lokalne izbore
Vijesti Hrvatska Jadranka Kosor i Jutarnji list – SDP-ovi ‘jokeri’ za rušenje Karamarka i slabljenje HDZ-a
  • Počela ‘spin’ kampanja za lokalne izbore

    Jadranka Kosor i Jutarnji list – SDP-ovi ‘jokeri’ za rušenje Karamarka i slabljenje HDZ-a

    Photo: Pixsell

Jadranka Kosor i Jutarnji list – SDP-ovi ‘jokeri’ za rušenje Karamarka i slabljenje HDZ-a

I doista sasvim je neobičan takav način analiziranja anketnih rezultata bez da se navede naziv agencije koja je obavila to istraživanje javnoga mnijenja, na kojem uzorku, kojom metodom i u kojem je razdoblju napravljena ta anketa. Ovakav plasman informacije koja se poziva na nekakvu XY anketu je sasvim neuobičajen.

  • Autor: Marko Jurič
  • Photo: Pixsell
  • Petak, 05.10.2012 12:06

‘SDP pomoću Jutarnjeg lista i bivše šefice HDZ-a Jadranke Kosor vodi žestoku kampanju za rušenje Tomislava Karamarka’, izjavio nam je visokopozicionirani dužnosnik jedne parlamentarne stranke. ‘Prije otprilike mjesec dana Jadranka Kosor se sastala u West inu s glavnim urednikom Jutarnjeg lista Mladenom Plešeom i tamo su u trosatnom razgovoru dogovorili suradnju’, nastavio nam je objašnjavati naš sugovornik te dodao: ‘Zapravo tom je sastanku prethodio ručak Kosorove i predsjednika Josipovića, onaj na kojem su se izljubili i tu je dogovorena suradnja demontaže Karamarka i slabljenje HDZ-a. Sastanak s Plešeom je bio tek nastavak odnosno provođenje tog dogovora’. I dok smo jutros u njegovom uredu zajedno listali novine naš sugovornik se zadržao na tekstu u kojem se na temelju anketnih rezultata predviđa težak poraz HDZ-a u Dalmaciji te iznenađujuću popularnost nezavisnog Don Ivana Grubišića. ‘Te ankete ne postoje’, komentirao je naš sugovornik napis Jutarnjeg koji se poziva na rezultate ‘koje je nedavno provela jedna velika agencija za istraživanje javnog mnijenja’.

I doista sasvim je neobičan takav način analiziranja anketnih rezultata bez da se navede naziv agencije koja je obavila to istraživanje javnoga mnijenja, na kojem uzorku, kojom metodom i u kojem je razdoblju napravljena ta anketa. To iz razloga što je te informacije prije svega nužno objaviti kako bi se uopće moglo ozbiljno i relevantno raspravljati o rezultatima ankete, odnosno kako bi ih se moglo pravilno analizirati. Ovakav plasman informacije koja se poziva na nekakvu XY anketu je sasvim neuobičajen. Prije svega, potpuno je neshvatljivo ukoliko su novinari doista naišli negdje na tu anketu zašto nisu spomenuli kad ju je tko i kako napravio. Ne piše u tekstu kako se radi o tajnoj anketi prema tome zaključak našeg sugovornika kako se radi o izmišljenoj anketi zvuči prilično logično.

Pogotovo kada se pogleda kakav učinak ta sumnjiva anketa ima. Jutarnji slovi kao glasilo SDP-a pa da je kojim slučajem ta misteriozna anketa pokazala rezultate prema kojima SDP loše stoji možda bi smo i mogli povjerovati kako se doista radi o stvarnoj anketi. Ovako kad se tuče po političkoj konkurenciji sasvim je logično zapitati se je li ta anketa zapravo dobro osmišljena igra SDP-ovih spin majstora? Pa ipak ta priča i u ovakvom ‘virtualnom’ formatu prolazi kod javnosti i možemo biti prilično sigurni kako će polučiti željeni učinak.

Međutim, zanimljivo je kako se autor tog teksta u nastavku poziva na još jednu ‘Internu anketu provjere popularnosti potencijalnih kandidata za ključne pozicije koju je proveo HDZ’. Prema toj anketi koja je navodno ‘stroga tajna’ rezultati su također poražavajući za HDZ. Navodi se nejasno objašnjenje kako ‘nijedno od svojih istraživanja HDZ neće objavljivati, ali ne zato što im rezultati nisu dobri, nego stoga što je takav njihov dogovor’, ali da su ipak neke informacije procurile.

Nazvali smo u središnjicu HDZ glasnogovornicu Silvanu Oruč i pitali je o toj internoj anketi. ‘U HDZ-u ne postoji nikakva interna anketa, niti je u planu izrada bilo kakve ankete u skorije vrijeme’, odlučno nam je izjavila glasnogovornica. Dakle i ta druga anketa iz spomenutog teksta ne stoji. Kako bi provjerili informacije našeg sugovornika nazvali smo i Jadranku Kosor u saborski Odbor za obitelj, mlade i sport kojemu je ona predsjednica. Javila se tajnica koju smo zamolili da pita g. Kosor je li ona izvor informacija Jutarnjeg lista o internoj anketi HDZ-a i je li se sastala prije mjesec dana s glavnim urednikom Jutarnjeg Mladenom Plešeom. Otprilike sat vremena kasnije nazvala nas je tajnica i rekla da je Jadranka Kosor poručila kako ona nije izvor Jutarnjeg lista, a za sve što nas zanima o tim internim anketama neka nazovemo vodstvo HDZ-a i njih pitamo. O sastanku s glavnim urednikom Jutarnjeg nismo dobili odgovor.

Zanimljivo je primijetiti kako se iz tog odgovora Jadranke Kosor može zaključiti kako ona misli da anketa ipak postoji. E sad, je li to njeno mišljenje odraz pisanja Jutarnjeg lista ili obrnuto možemo samo nagađati. Glasnogovornica nam je službeno izjavila kako anketa ne postoji i tu je onda mala vjerojatnost da nije tako jer bi suprotna informacija bila golemi škandal za nju i njenu stranku. Dakle, spomenuti se napis u Jutarnjem temelji na, po svemu sudeći, nepostojećim informacijama tj. anketama.

Sumnju kako se doista radi o antihadezeovskoj kampanji moguće je potvrditi već na slijedećoj stranici gdje se nalazi tekst koji je dan ranije u malo drugačijem obliku objavio drugi SDP-u blizak dnevnik riječki Novi list. Tekst je naslovljen tvrdnjom kako je Karamrko naplatio 15 milijuna kuna od Hrvatskih autocesta. Međutim i ovdje se radi o najobičnijoj konstrukciji koja nema temelja u tekstu, a prema javno poznatim podacima ni u stvarnosti. Naime, u tekstu nigdje nema Karamarka osim kao osnivača tvrtke ‘Soboli’ koja je zapravo naplatila poslove o kojima informira naslov. Karamarko je više puta javno obznanjivao kako je svoj udio u toj tvrtci prodao i kako više nema veze s njom pa ipak to ne pomaže kad su naslovi Jutarnjeg u pitanju.

Slične se analize u tim novinama mogu sačiniti gotovo svakodnevno. Kampanja za lokalne izbore je očito već počela. Sredstva se ne biraju. Odnosno ne biraju ih SDP-ovi PR agenti koji se čak ne služe klasičnim spin preusmjeravanjima informacija, nego plasiranjem informacija vrlo sumnjive vjerodostojnosti da ne kažemo lažima. Doduše u politici su sva sredstva dozvoljena osobito ako se za njih ne zna. Stoga je sasvim umjesno pitanje gdje su HDZ-ovi PR agenti? Iako bi možda pravo pitanje trebalo biti, a gdje bi plasirali svoje informacije jer su svi važniji mediji u Hrvatskoj njima neskloni i više ili manje ‘drukaju’ za ljevicu odnosno SDP i HNS.

Ali to nije njihov problem, nego HDZ-ov koji u 18 godina koliko je imao vlast u Hrvatskoj nije osnova ni jedan značajniji i nacionalni medij, nego se uglavnom ‘šlepao’ kroz Vjesnik dok je postojao, tu i tamo kroz Večernji i jedno vrijeme s više ili manje utjecaja kroz HTV. Za to vrijeme SDP je s Ninoslavom Pavićem stvorio veliki medijski sustav EPH,Tu je i riječki Novi list koji je privatizacijom pomoću Soroševog fonda 1999. godine došao u ruke skupini zaposlenika koji su redom simpatizeri SDP-a, Nova tv i RTL su po strukturi novinara svojih informativnih redakcija također snažno nagnuti u lijevu stranu. Problem HDZ-a je što su dugo živjeli na lovorikama slogana ‘zna se’, vjerujući kako je usmena predaja dovoljan jamac njihovog opstanka na vlasti. Očito su se preračunali. Devedesetih su uglavnom svi bili uljuljkani u vječnost njihovog opstanka temeljenog na ratnim pobjedama. A u Sanaderovo i Kosoričino vrijeme rađeni su jalovi savezi i paktovi s pojedinim velikim medijskim kućama. Poreznim olakšicama i stopama, prebijanjima poreznih dugovanja, usmjeravanjem marketinga itd. Međutim ti su savezi trajali po načelu ‘drži vodu dok majstori ne odu’, odnosno dok nisu otišli s vlasti.


Akcije

Information

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s




%d bloggers like this: